Lektor, který chce vést k úspěchu
Jak ses dostal k tomu, že jsi začal učit? Co tě k tomu motivovalo?
Už na základní škole mě fascinovalo, jaký vliv mají učitelé na životy svých studentů. Zároveň mě to však trochu děsilo, protože jsem si říkal, že pokud budu někdy učit, budu to dělat jinak – nebudu diktovat, budu k studentům přistupovat jako rovný k rovným.
Máš nějaký konkrétní zážitek, který tě na tvé lektorské cestě výrazně ovlivnil?
Ano, už v sedmé třídě jsem začal doučovat svého spolužáka, který měl problémy s učením. Když jsem viděl, jak se jeho studijní výsledky zlepšují, bylo to pro mě obrovské povzbuzení. Tím to začalo a úspěchy mých žáků mě ženou kupředu i dnes.
Jaká je tvoje oblíbená platforma, na které učíš, a proč?
Využívám především Google Meet a Teams. Jsou to intuitivní platformy s jednoduchým ovládáním, což je pro mě důležité, aby hodiny probíhaly bez technických problémů.
Co bys považoval za svůj největší pedagogický úspěch?
Určitě to, že jsem dovedl 19 dětí k přijímačkám a všechny uspěly. Některé z nich dnes působí na významných manažerských pozicích, což je pro mě obrovskou motivací. Je skvělé vidět, že to, co dělám, má skutečně smysl.
Jaké jsou tři věci, které by si studenti od tebe měli odnést po každé lekci?
Radost z hodiny, pochopení něčeho, co předtím nechápali, a těšení se na další lekci. Chci, aby si studenti odnesli pozitivní zážitky a pocit, že se posunuli dál.
Jak bys popsal svůj styl výuky?
Snažím se vést studenty k tomu, aby odpovědi našli sami. Věřím, že když si něco odvodí, lépe si to zapamatují a pochopí. Tento přístup je podle mě klíčem k dlouhodobému úspěchu.
Napadá tě nějaký problém nebo výzva, které se mohou během výuky vyskytnout? Jak bys s tím poradil?
Největší výzvou bývá únava studentů, zvlášť těch, kteří mají lekce pozdě večer. V takových chvílích se snažím lekci oživit zábavnějším obsahem, aby se studenti znovu zapojili a udrželi pozornost.
Jak motivuješ své studenty?
Věřím, že je motivují jejich dílčí úspěchy. Na základě dílčích úspěchů sami pak chtějí pokračovat dál a dál na sobě pracovat.
Kdybys měl jeden tip pro studenty, jak dosáhnout úspěchu, co by to bylo?
Být vytrvalý. Možná to zní jako klišé, ale opravdu to platí. Pokud budete pravidelně pracovat, výsledky se dostaví, i když to někdy trvá déle, než bychom si přáli.
Teď si dovolím pár osobnějších otázek. Jaké jsou tvoje koníčky mimo výuku?
Knihy. Knihy. Knihy. Díky nim mám češtinu "vyfocenou" v hlavě a prakticky se nedopustím pravopisné chyby, i když neumím zpaměti všechna vyjmenovaná slova 🤷♂️. A sport. Všude, kde je míč, nebo puk, tam se cítím jako ryba ve vodě.
Jak by tě popsali tvoji přátelé nebo rodina?
Věřím, že by řekli, že jsem pracovitý a kreativní, i když ne vždy trpělivý. A taky bordelář. 😊.
Máš nějaký osobní cíl nebo sen, který bys chtěl dosáhnout?
Mým cílem je vychovat ze svých dvou dětí rovné a férové osobnosti, které budou mít jasné hodnoty a budou se umět orientovat v životě.
A nakonec, co bys chtěl vzkázat svým budoucím studentům?
Čtěte. Dobrou knihu žádná sociální síť ani Nintendo hra nepřepere. Čtením rozšiřujete své obzory v mnoha oblastech.
Pokud se chcete zlepšit v češtině nebo dějepisu, zamluvte si u Jaroslava individuální lekce. Nezůstanete jen u teorie – v jeho hodinách zažijete skutečný pokrok!